Hur allting startade

Denna bild tog fotografen Annika Wigö hösten 2013.

Hur började det?
Allting började med att jag blev arbetslös. Jag funderade på hur jag skulle marknadsföra mig, mina kunskaper och talanger på ett bra sätt, istället för att bara ha ett CV på Arbetsförmedlingen och på LinkedIn.

Jag började marknadsföra mig via Instagram genom att jag lade in bilder där från en Sverige-Finlandskryssning. En dag upptäckte jag att Tallink Silja Line hade gillat några av bilderna. De uppmanade mig att tagga dem så att jag kunde hamna på deras Instagramsida och så gjorde jag. Två gånger kom jag med på deras sida! Vad glad jag blev!

Då kom jag på att jag också kan göra en hemsida som presenterar mina bilder, vem jag är, vad jag kan och vad jag gjorde under min tid som anställd på lättlästa taltidningen Utkiken i Gävle.
Där arbetade jag med kultur och samhällsinformation för personer som har svårt att läsa och förstå en vanlig tidning.
Min huvuduppgift var att tipsa om lättlästa böcker från LL-förlaget. Tipsen lästes in på taltidningen och lades även ut på Utkikens hemsida.

Att dela med mig av mina boktips och berätta om den svenska kulturen på min egen hemsida blev alltså naturligt för mig eftersom jag informerat om detta på taltidningen. Därför blev namnet på hemsidan Svenska Kulturnyheter.

Uppmärksamheten på Instagram ledde till att jag kom på fler idéer, hur jag skulle göra för att få ännu mer trafik till hemsidan. Jag startade en fototävling som heter "Månadens kulturbild", där priset är att bilden utses till Månadens kulturbild på www.svenskakulturnyheter.se  och på Instagram. För att vara med i tävlingen ska bilden taggas med #svenskakulturnyheter.
Allt gick i lås! Det kom många bidrag till fototävlingen.
Månaden efter skapade jag även tävlingen "Månadens dikt" och det var lika populärt, det med!

Bidragen skickas nu in via Instagram, Twitter eller direkt till
Svenska Kulturnyheter via e-posten
ann-helen.ranen@svenskakulturnyheter.se


Min vision
Det jag vill med hemsidan är att få dela med mig av mina kunskaper och erfarenheter och upplysa om att det finns flera talanger i vårt land. I Sverige finns det många konstnärliga människor (konstnärer, författare, skribenter, poeter, musiker, fotografer o.s.v.) som inte kommit till tals. Dessa vill jag lyfta fram genom Svenska Kulturnyheter. Alla ska ha chansen att synas oavsett varifrån man kommer eller vad man har i bakfickan. Därför har jag gett plats på min hemsida för att Du ska få möjlighet att marknadsföra Dig och Dina talanger. Varför ska den fina tavlan som Du har målat stå uppe på vinden och damma, när Du kan visa upp den och kanske en dag ställa ut den?

Visionen med hemsidan är också att jag någon dag ska få arbeta med marknadsföring inom kultur och media. Drömmen vore att få vara delaktig i och arbeta med lättlästa kulturnyheter.

Lättläst information för personer med funktionshinder betyder otroligt mycket eftersom många inte kan ta del av de nyheter som levereras via media, alltså dagstidningar, internet, TV, radio, sociala medier och liknande.
Med den här hemsidan vill jag också visa att vi alla kan bidra trots att vi inte har en anställning. Arbetet med hemsidan har gett mig mer än jag hade hoppats på.

Med det vill jag säga;
ett stort TACK till alla som har medverkat och skickat in sina bidrag till "Månadens kulturbild & dikt" och till "Årets Julbild och dikt" på Svenska Kulturnyheter.


Ann-Helen Ranén på Svenska Kulturnyheter

Se mina referenser från taltidningen Utkiken och Länsbibliotek Gävleborg Uppsala här!